Πάει σχεδόν ένας χρόνος από τότε, που σε κλίμα καχυποψίας, οι κάτοικοι της πόλης μέσω των πολιτιστικών συλλόγων των γειτονιών τους απόρριπταν μαζικά και συνολικά τις προτάσεις του Δήμου για επίλυση του υπ’ αριθμόν 1 προβλήματος της πόλης: του κυκλοφοριακού. Αφορμή ή αιτία αυτής της απόρριψης ήταν η μη εξασφάλιση μόνιμης θέσης στάθμευσης τουλάχιστον για το πρώτο αυτοκίνητο κάθε οικογένειας, αφού μέρος του διαθέσιμου χώρου για στάθμευση των οχημάτων των μόνιμων κατοίκων επιφυλάσσονταν για παροδικούς επισκέπτες του ιστορικού κέντρου της πόλης. Το σημαντικό αυτό σημείο της πρώτης δημοτικής πρότασης ήταν εξαιρετικά κρίσιμο, όχι μόνον για την αποδοχή του σχεδίου από τους κατοίκους αλλά και για την ίδια την επίλυση του προβλήματος. Κατά την γνώμη μας, μία τέτοια εκδοχή ...έβγαζε τα αυτοκίνητα από την πόρτα και τα ξανάφερνε από το παράθυρο… Δικαιολογημένη λοιπόν η αρχική αρνητικότητα των κατοίκων συνδυασμένη και με την φυσιολογικά παρατηρούμενη σ’ αυτές τις περιπτώσεις καχυποψία μπροστά σε ένα σχέδιο συνολικών και ριζικών αλλαγών… Συσκέψεις, μετρήσεις επί χάρτου και επί τόπου, συναντήσεις με τους κατοίκους, επανεκτιμήσεις και αναδιαμορφώσεις κατέληξαν στο πρόσφατο θετικό αποτέλεσμα. Ψυχή αυτής της πολύ δύσκολης και επίπονης προσπάθειας ο συμπολίτης μας Δήμος Μακατσώρης, που με εκπληκτική υπομονή και θέληση οδήγησε το αρχικό πλαίσιο αρχών σε αναλυτική, τεκμηριωμένη οικονομοτεχνικά, υλοποιήσιμη πρόταση-σχέδιο για την επίλυση του κυκλοφοριακού.
Αξίζει να υπογραμμίσουμε τις θεμελιώδεις αρχές τις πρότασης-σχεδίου, όπως:
-Αποκλεισμός του ιστορικού κέντρου από τα ΙΧ της περιφέρειας της πόλης και του Νομού και διάθεση οδοστρώματος και υπαίθριων χώρων πάρκιγκ μέσα σε αυτό για την στάθμευση των οχημάτων των μόνιμων κατοίκων.
-Δημιουργία 3 μεγάλων περιφερειακών χώρων στάθμευσης για τα οχήματα, που έρχονται από Βορρά, Μέση και Νότο.
-Μετακίνηση από τους περιφερειακούς χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης με την χρήση στόλου κατάλληλων οχημάτων για συνεχή, πυκνή (ανάλογα με τις ώρες κίνησης) αξιόπιστη δημοτική-αστική συγκοινωνία.
-Χρησιμοποίηση mini-bus (ηλεκτρικών ει δυνατόν, προτείνουμε) για την διαμόρφωση ενός συστήματος δημόσιων μεταφορών μέσα στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Η πρόταση αυτή, που περιλαμβάνει και το σκέλος των θεσμικών και οικονομικών όρων υλοποίησης και βιωσιμότητας είναι σήμερα πιο ώριμη από ποτέ. Αυτή την ωριμότητα την διαμορφώνει η καταρχή θετική τοποθέτηση των κατοίκων. Κανένα μέτρο ή μέτρα, κανένας θεσμός δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας αν ξεκινάει παρά την θέληση των κατοίκων. Τα βήματα, που έγιναν τον τελευταίο χρόνο είναι πολύ σπουδαία και υπερβαίνουν και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας.
Στην ίδια θετική κατεύθυνση βρίσκεται και η εξαρχής αποδοχή του πνεύματος της πρότασης και η προθυμία συμμετοχής των φορέων Ταξί και Αστικού ΚΤΕΛ της πόλης μας. Οι αρχικές ενστάσεις των καταστηματαρχών του ιστορικού κέντρου ίσως έχουν αρχίσει να κάμπτονται από την συνειδητοποίηση της πετυχημένης οικονομικά λειτουργίας των επισκεπτών των κρουαζεριοπλοίων. Η ικανοποίηση των τελευταίων ξεκινάει από την ταχεία μεταφορά τους στο ιστορικό κέντρο (μακρυά από ουρές οχημάτων και στασιμοκυκλοφορία). Εξάλλου η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης (ιστορικού ή μη) δεν αποτελεί πρωτοτυπία της παρούσας πρότασης. Χιλιάδες μικρών η μεγαλύτερων πόλεων σε ολόκληρο τον κόσμο αλλά και πρόσφατα στην Ελλάδα (βλέπε μεταξύ αυτών τις γειτονικές μας Πρέβεζα και Αρτα) έχουν εφαρμόσει την πεζοδρόμηση ως κύρια ή μόνη λύση του κυκλοφοριακού τους προβλήματος, συνδυασμένη ασφαλώς με το αναγκαίο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, μετρό, προαστειακός, τραμ κ.λ.π.)
Το άλυτο κυκλοφοριακό στην πόλη μας είναι με μαθηματική βεβαιότητα βασικός παράγοντας συνεχούς υποβάθμισης της οικονομικής της αξίας, της ποιότητας ζωής των κατοίκων της και της απαρέσκειας των επισκεπτών της. Γι’ αυτό η παρούσα ευνοϊκή συγκυρία αποτελεί -μεταξύ άλλων- και ισχυρότατο παράγοντα πίεσης και κίνητρο προς την Δημοτική αρχή, χωρίς την αποφασιστική δράση της οποίας, κάθε σχέδιο αποτελεί άσκηση επί χάρτου… Ας υπογραμμισθεί, ότι η τυχόν αποσπασματική εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων με το πρόσχημα δοκιμαστικής φάσης αποτελεί εγγύηση εξασφαλισμένης συνολικής αποτυχίας. Πώς να αποκλίσεις π.χ. το ιστορικό κέντρο από την κυκλοφορία αν δεν έχεις προεξασφαλίσει την λειτουργία ΟΛΩΝ των αναγκαίων περιφερειακών χώρων στάθμευσης (Βορράς, Μέση Νότος)… Ή πώς να λειτουργήσει το σύστημα, αν δεν υπάρχει ο αναγκαίος και κατάλληλος στόλος λεωφορείων για την μεταφορά στο κέντρο (π.χ. στο Σαρόκο)… Πώς να αποδεχτούν οι κάτοικοι την εφαρμογή του σχεδίου αν δεν υπάρχουν κατάλληλα προεπιλεγμένοι χώροι στάθμευσης του ΙΧ τους ώστε να μην συνεχίζουν (έστω και με ευνοϊκότερους όρους) το …σαφάρι αναζήτησης της υπερπολύτιμης θέσης… Πώς να συμφωνήσουν τελικά οι καταστηματάρχες αν δεν βιώσουν στην πράξη την ευκολότερη και μαζικότερη πρόσβαση των μαγαζιών τους από την πελατεία τους… Νομίζουμε, ότι δεν χρειάζεται και άλλη ενδεικτική παράθεση επιχειρημάτων για να καταδειχθεί η αναγκαιότητα ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ – ΠΙΛΟΤΙΚΗΣ υλοποίησης της πρότασης μέσα στους άμεσους προσεχείς μήνες…
Παράταση των καθυστερήσεων θα είναι αδιάψευστη και αντικειμενική απόδειξη απροθυμίας…
Αξίζει να υπογραμμίσουμε τις θεμελιώδεις αρχές τις πρότασης-σχεδίου, όπως:
-Αποκλεισμός του ιστορικού κέντρου από τα ΙΧ της περιφέρειας της πόλης και του Νομού και διάθεση οδοστρώματος και υπαίθριων χώρων πάρκιγκ μέσα σε αυτό για την στάθμευση των οχημάτων των μόνιμων κατοίκων.
-Δημιουργία 3 μεγάλων περιφερειακών χώρων στάθμευσης για τα οχήματα, που έρχονται από Βορρά, Μέση και Νότο.
-Μετακίνηση από τους περιφερειακούς χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης με την χρήση στόλου κατάλληλων οχημάτων για συνεχή, πυκνή (ανάλογα με τις ώρες κίνησης) αξιόπιστη δημοτική-αστική συγκοινωνία.
-Χρησιμοποίηση mini-bus (ηλεκτρικών ει δυνατόν, προτείνουμε) για την διαμόρφωση ενός συστήματος δημόσιων μεταφορών μέσα στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Η πρόταση αυτή, που περιλαμβάνει και το σκέλος των θεσμικών και οικονομικών όρων υλοποίησης και βιωσιμότητας είναι σήμερα πιο ώριμη από ποτέ. Αυτή την ωριμότητα την διαμορφώνει η καταρχή θετική τοποθέτηση των κατοίκων. Κανένα μέτρο ή μέτρα, κανένας θεσμός δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας αν ξεκινάει παρά την θέληση των κατοίκων. Τα βήματα, που έγιναν τον τελευταίο χρόνο είναι πολύ σπουδαία και υπερβαίνουν και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας.
Στην ίδια θετική κατεύθυνση βρίσκεται και η εξαρχής αποδοχή του πνεύματος της πρότασης και η προθυμία συμμετοχής των φορέων Ταξί και Αστικού ΚΤΕΛ της πόλης μας. Οι αρχικές ενστάσεις των καταστηματαρχών του ιστορικού κέντρου ίσως έχουν αρχίσει να κάμπτονται από την συνειδητοποίηση της πετυχημένης οικονομικά λειτουργίας των επισκεπτών των κρουαζεριοπλοίων. Η ικανοποίηση των τελευταίων ξεκινάει από την ταχεία μεταφορά τους στο ιστορικό κέντρο (μακρυά από ουρές οχημάτων και στασιμοκυκλοφορία). Εξάλλου η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης (ιστορικού ή μη) δεν αποτελεί πρωτοτυπία της παρούσας πρότασης. Χιλιάδες μικρών η μεγαλύτερων πόλεων σε ολόκληρο τον κόσμο αλλά και πρόσφατα στην Ελλάδα (βλέπε μεταξύ αυτών τις γειτονικές μας Πρέβεζα και Αρτα) έχουν εφαρμόσει την πεζοδρόμηση ως κύρια ή μόνη λύση του κυκλοφοριακού τους προβλήματος, συνδυασμένη ασφαλώς με το αναγκαίο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, μετρό, προαστειακός, τραμ κ.λ.π.)
Το άλυτο κυκλοφοριακό στην πόλη μας είναι με μαθηματική βεβαιότητα βασικός παράγοντας συνεχούς υποβάθμισης της οικονομικής της αξίας, της ποιότητας ζωής των κατοίκων της και της απαρέσκειας των επισκεπτών της. Γι’ αυτό η παρούσα ευνοϊκή συγκυρία αποτελεί -μεταξύ άλλων- και ισχυρότατο παράγοντα πίεσης και κίνητρο προς την Δημοτική αρχή, χωρίς την αποφασιστική δράση της οποίας, κάθε σχέδιο αποτελεί άσκηση επί χάρτου… Ας υπογραμμισθεί, ότι η τυχόν αποσπασματική εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων με το πρόσχημα δοκιμαστικής φάσης αποτελεί εγγύηση εξασφαλισμένης συνολικής αποτυχίας. Πώς να αποκλίσεις π.χ. το ιστορικό κέντρο από την κυκλοφορία αν δεν έχεις προεξασφαλίσει την λειτουργία ΟΛΩΝ των αναγκαίων περιφερειακών χώρων στάθμευσης (Βορράς, Μέση Νότος)… Ή πώς να λειτουργήσει το σύστημα, αν δεν υπάρχει ο αναγκαίος και κατάλληλος στόλος λεωφορείων για την μεταφορά στο κέντρο (π.χ. στο Σαρόκο)… Πώς να αποδεχτούν οι κάτοικοι την εφαρμογή του σχεδίου αν δεν υπάρχουν κατάλληλα προεπιλεγμένοι χώροι στάθμευσης του ΙΧ τους ώστε να μην συνεχίζουν (έστω και με ευνοϊκότερους όρους) το …σαφάρι αναζήτησης της υπερπολύτιμης θέσης… Πώς να συμφωνήσουν τελικά οι καταστηματάρχες αν δεν βιώσουν στην πράξη την ευκολότερη και μαζικότερη πρόσβαση των μαγαζιών τους από την πελατεία τους… Νομίζουμε, ότι δεν χρειάζεται και άλλη ενδεικτική παράθεση επιχειρημάτων για να καταδειχθεί η αναγκαιότητα ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ – ΠΙΛΟΤΙΚΗΣ υλοποίησης της πρότασης μέσα στους άμεσους προσεχείς μήνες…
Παράταση των καθυστερήσεων θα είναι αδιάψευστη και αντικειμενική απόδειξη απροθυμίας…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου