Με αυτόν τον τίτλο, δημοσιεύσαμε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ένα εκτενές σημείωμα, που περιλαμβάνει αρχιακές αφετηρίες, προβλημτισμούς και προτάσεις για θεμελιώδη ζητήματα του τρόπου διοικητικής οργάνωσης της χώρας ως υποδομής της βελτίωσης των ορων ζωής των κατοίκων της αλλά και αναλυτικότερες προτάσεις φγια την επίλυση του μεγάλου άγους αυτής της πόλης: του κυκλοφοριακού. Συσσυγραφείς δύο στενοί φίλοι, που μοιράζονται τις αγωνίες τους. Ο Δήμος Μακατσώρης και ο υπογράφων το παρόν ιστολόγιο. Είναι αρκετά εκτεταμένο ως ανάρτηση αλλά θα αποτελούσε παράλειψη να μην το συμπεριλάβουμε... Οσο κι΄αν κάποια πράγματα δεν χωρούν σε ένα σημείωμα, το κείμενο καθιστά φανερό το εφικτό και το υλοποιήσιμο ενός τέτοιου προβληματισμού...
Κάθε ευνομούμενη κοινωνία πρέπει να παρέχει σε όλους τους πολίτες της το δικαίωμα της απόλαυσης ενός περιβάλλοντος, κατάλληλου για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
Σε ένα τέτοιο κοινωνικό πλαίσιο, ο κάθε πολίτης αναλαμβάνει την ευθύνη του ελέγχου της ορθολογικής χρήσης όλων των φυσικών πόρων, της προστασίας τους και της βελτίωσής τους. Η ευθύνη αφορά τον ίδιο αλλά και τους συνανθρώπους του, ώστε αυτοί να μην διαταράσσουν με τις παρεμβάσεις τους τις περιβαλλοντικές ισορροπίες. Ηδη, σε αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες, τα δικαιώματα αυτά και οι αντίστοιχες υποχρεώσεις είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα και εξειδικεύονται με νόμους. Ετσι, ο όρος «προστασία του περιβάλλοντος» αναφέρεται στο σύνολο των φυσικών πόρων αλλά και στην φυσική, ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Η κατοχύρωση της προστασίας του περιβάλλοντος δεν είναι άσχετη από το μοντέλο της διοικητικής διάρθρωσης του κράτους. Στο αναχρονιστικό μοντέλο διοίκησης της χώρας μας βρίσκεται η ρίζα πολλών κακοδαιμονιών, που αφορούν την περιβαλλοντική προστασία. Είναι πλέον φανερό, ότι ο στοιχειώδης διοικητικός εκσυγχρονισμός της χώρας πρέπει να καταλήγει σε 3 διοικητικές βαθμίδες:
• Κεντρική κυβέρνηση
• Περιφερειακή Διοίκηση
• Τοπική Αυτοδιοίκηση
Η κεντρική κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει το συνταγματικό καθήκον για την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με την εξειδίκευση, έγκριση και εφαρμογή βασικών νόμων, που θα έπρεπε να αντιμετωπίζουν:
• Τη βιομηχανική μόλυνση
• Την προστασία των φυσικών πόρων (πάρκα, εθνικούς δρόμους, δάση, θάλασσες, λίμνες, λιμνοθάλασσες, ποτάμια)
• Την προστασία της καλλιτεχνικής και ιστορικής μας κληρονομιάς
• Το νόμο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό των πόλεων
Οι νόμοι για τη βιομηχανική μόλυνση, την προστασία των φυσικών πόρων και την προστασία της καλλιτεχνικής και ιστορικής μας κληρονομιάς, θα έπρεπε να εφαρμόζονται από την τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Οι νόμοι που προβλέπουν τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό και το Σχέδιο Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής πόλης, θα οριοθετούσαν με ακρίβεια τα δάση, τις χορτολιβαδικές περιοχές, τη γεωργική γη, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα προστατευόμενα οικοσυστήματα, τις βιομηχανικές περιοχές ή τα βιομηχανικά πάρκα, τις μεταφορικές υποδομές, άλλες παραγωγικές δραστηριότητες όπως ζώνες εστίασης και αναψυχής και ζώνες οικιστικής ανάπτυξης. Την ευθύνη εκπόνησης αυτών των μελετών και την έγκρισή τους θα έπρεπε να την είχαν οι ίδιοι οι Δήμοι και να εγκρίνονται μέσω συμμετοχικών διαδικασιών των κατοίκων του Δήμου. Γι’ αυτό άμεσα, δηλαδή με την ολοκλήρωση του Καποδίστρια ΙΙ, το υπουργείο χρειάζεται να χρηματοδοτήσει νέες μελέτες για τους νέους Δήμους, με παράλληλο πάγωμα στις εκδόσεις νέων οικοδομικών αδειών για ένα χρόνο, δηλαδή για όσο διάστημα θα ήταν αναγκαίος για την εκπόνηση αυτών των μελετών.
Αποκλειστικό λόγο θα έπρεπε να έχει η τοπική αυτοδιοίκηση και για τις αστικές συγκοινωνίες. Οι σωστά οργανωμένες αστικές συγκοινωνίες θα μείωναν τις μετακινήσεις των κατοίκων με ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα με ταυτόχρονη σωστή χωροθέτηση των υπηρεσιών και των παραγωγικών δραστηριοτήτων. Είναι αδιανόητο π.χ. να μετακινούνται κάτοικοι της Λευκίμμης ή των Αυλιωτών για να εξυπηρετηθούν από τις δύο Δ.Ο.Υ που βρίσκονται στην πόλη της Κέρκυρας… Το πιο φυσιολογικό θα ήταν μια Δ.Ο.Υ στην Κέρκυρα, μια στο Βορά και μια στο Νότο. Το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και με το ΙΚΑ τόσο με τις διοικητικές του υπηρεσίες όσο και με τις υγειονομικές, με την αξιοποίηση των υπαρχόντων κέντρων υγείας.
Στην πόλη της Κέρκυρας οι αστικές συγκοινωνίες θα έχουν αποφασιστικότατο ρόλο για τον περιορισμό της κίνησης των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων και γενικότερα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Με την αποκλειστική ευθύνη της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης θα μπορούσε να διαμορφωθεί μία νέα πραγματικότητα για τις μαζικές μεταφορές, που βασικές της αρχές θα είναι:
Δρομολόγηση από τους περιφερικούς χώρους στάθμευσης προς την πλατεία Γ. Θεοτόκη, με δύο λεωφορεία ανά τέταρτο από κάθε χώρο στάθμευσης προς την πλατεία Γ. Θεοτόκη.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της Εθνικής Λευκίμμης, από την Εθνική Λευκίμμης – Μητρ. Μεθοδίου. Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μητρ. Μεθοδίου, Εθνική Λευκίμμης.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της επαρχιακής Κέρκυρας – Πέλεκα, από την επαρχιακή Κέρκυρας, Πέλεκα, Μιλτ. Μαργαρίτη, Πολ. Κωνσταντά, Πλ. Γ. Θεοτόκη, Πολ. Κωνσταντά, Ιουλίας Ανδρεάδη, Εθν. Παλαιοκαστρίτσης, Αλεξ. Παναγούλη, Επαρχιακής Κέρκυρα – Πέλεκα.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της Εθν. Παλαιοκαστρίτσας. Εθνική Αντιστάσεως, Ελ. Βενιζέλου, Λοχαγού Σπ. Βλάικου, Γεωργ. Θεοτόκη, Πολ. Κωνσταντά, Ιουλίας Ανδρεάδη, Εθν. Παλαιοκαστρίτσης.
Παράλληλα στα όρια του Δήμου πρέπει να εκτελούνται και τα εξής δρομολόγια :
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Κανόνι
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Γαρίτσα – Παγκρατέικα, Εθν. Λευκίμμης, Μητρ. Μεθοδίου
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Ποταμός
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Ποταμός, Ευρωπούλοι, Τεμπλόνι
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μαντούκι μέσω Ι. Θεοτόκη
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μαντούκι μέσω Πολ. Κωνσταντά, Σπύρου Βασιλείου, Σπύρου Ραθ.
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Εργατικές Κατοικίες Κουλίνας μέσω των οδών Εθνικής Λευκίμμης, Ρήγα Φεραίου, Επτανήσων, Οθωνών, επαρχιακής Κέρκυρας – Πέλεκα.
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Νέο Νοσοκομείο μέσω οικισμού Αγίας Αικατερίνης
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Γουβιά, Κοντόκαλι μέσω των οδών Πολ. Κωνσταντά – Δον. Δημουλίτσα – Εθν. Παλαιοκαστρίτσας.
Τα δρομολόγια θα εκτελούνται με συνεχή ροή από τις 6.30 π.μ. έως τις 10.30 μ.μ.. Τις υπόλοιπες ώρες τα δρομολόγια θα ομαδοποιούνται σε τέσσερα και θα διέρχονται ανά ώρα.
Στο πεζοδρομημένο ιστορικό κέντρο θα κινούνται δύο μικρά λεωφορεία. Τα δρομολόγια αυτών θα πρέπει να αποφασίσει ο Δήμος με τους κατοίκους του.
Η δρομολόγηση των λεωφορείων θα γίνει από το Αστικό ΚΤΕΛ, το οποίο θα υπογράψει προγραμματική συμφωνία με το Δήμο Κερκυραίων.
Οι κάτοικοι όλης της πόλης θα πρέπει να επιβαρυνθούν με 60,00 ευρώ ετησίως. Το τίμημα αυτό θα εξασφαλίζει την ΔΩΡΕΑΝ μετακίνηση σε όλο το παραπάνω δίκτυο δημοτικών συγκοινωνιών ενώ στην τιμή αυτή θα συμπεριλαμβάνεται και η εξασφάλιση χώρου στάθμευσης του ή των αυτοκινήτων του μόνιμου κατοίκου. Εϊναι φανερό, ότι το παραπάνω πλαίσιο ρυθμίσεων και ενεργειών είναι απόλυτα εφικτό και υλοποιήσιμο και απαιτεί μόνον την πολιτική βούληση της τοπικής αυτοδιοίκησης και την ενεργό στήριξη των πολιτών για να απαλλαγεί η πόλη από το σημερινό κυκλοφοριακό μαρτύριο, που συνεχώς θα επιδεινώνεται. Είναι επίσης φανερά τα τεράστια οφέλη, που θα προκύψουν για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, για την αναβάθμιση του μνημειακού χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου και των περιχώρων του, για την ισορροπημένη και μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη της πόλης και του νησιού.
Σε ένα τέτοιο κοινωνικό πλαίσιο, ο κάθε πολίτης αναλαμβάνει την ευθύνη του ελέγχου της ορθολογικής χρήσης όλων των φυσικών πόρων, της προστασίας τους και της βελτίωσής τους. Η ευθύνη αφορά τον ίδιο αλλά και τους συνανθρώπους του, ώστε αυτοί να μην διαταράσσουν με τις παρεμβάσεις τους τις περιβαλλοντικές ισορροπίες. Ηδη, σε αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες, τα δικαιώματα αυτά και οι αντίστοιχες υποχρεώσεις είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα και εξειδικεύονται με νόμους. Ετσι, ο όρος «προστασία του περιβάλλοντος» αναφέρεται στο σύνολο των φυσικών πόρων αλλά και στην φυσική, ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Η κατοχύρωση της προστασίας του περιβάλλοντος δεν είναι άσχετη από το μοντέλο της διοικητικής διάρθρωσης του κράτους. Στο αναχρονιστικό μοντέλο διοίκησης της χώρας μας βρίσκεται η ρίζα πολλών κακοδαιμονιών, που αφορούν την περιβαλλοντική προστασία. Είναι πλέον φανερό, ότι ο στοιχειώδης διοικητικός εκσυγχρονισμός της χώρας πρέπει να καταλήγει σε 3 διοικητικές βαθμίδες:
• Κεντρική κυβέρνηση
• Περιφερειακή Διοίκηση
• Τοπική Αυτοδιοίκηση
Η κεντρική κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει το συνταγματικό καθήκον για την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με την εξειδίκευση, έγκριση και εφαρμογή βασικών νόμων, που θα έπρεπε να αντιμετωπίζουν:
• Τη βιομηχανική μόλυνση
• Την προστασία των φυσικών πόρων (πάρκα, εθνικούς δρόμους, δάση, θάλασσες, λίμνες, λιμνοθάλασσες, ποτάμια)
• Την προστασία της καλλιτεχνικής και ιστορικής μας κληρονομιάς
• Το νόμο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό των πόλεων
Οι νόμοι για τη βιομηχανική μόλυνση, την προστασία των φυσικών πόρων και την προστασία της καλλιτεχνικής και ιστορικής μας κληρονομιάς, θα έπρεπε να εφαρμόζονται από την τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Οι νόμοι που προβλέπουν τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό και το Σχέδιο Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής πόλης, θα οριοθετούσαν με ακρίβεια τα δάση, τις χορτολιβαδικές περιοχές, τη γεωργική γη, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα προστατευόμενα οικοσυστήματα, τις βιομηχανικές περιοχές ή τα βιομηχανικά πάρκα, τις μεταφορικές υποδομές, άλλες παραγωγικές δραστηριότητες όπως ζώνες εστίασης και αναψυχής και ζώνες οικιστικής ανάπτυξης. Την ευθύνη εκπόνησης αυτών των μελετών και την έγκρισή τους θα έπρεπε να την είχαν οι ίδιοι οι Δήμοι και να εγκρίνονται μέσω συμμετοχικών διαδικασιών των κατοίκων του Δήμου. Γι’ αυτό άμεσα, δηλαδή με την ολοκλήρωση του Καποδίστρια ΙΙ, το υπουργείο χρειάζεται να χρηματοδοτήσει νέες μελέτες για τους νέους Δήμους, με παράλληλο πάγωμα στις εκδόσεις νέων οικοδομικών αδειών για ένα χρόνο, δηλαδή για όσο διάστημα θα ήταν αναγκαίος για την εκπόνηση αυτών των μελετών.
Αποκλειστικό λόγο θα έπρεπε να έχει η τοπική αυτοδιοίκηση και για τις αστικές συγκοινωνίες. Οι σωστά οργανωμένες αστικές συγκοινωνίες θα μείωναν τις μετακινήσεις των κατοίκων με ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα με ταυτόχρονη σωστή χωροθέτηση των υπηρεσιών και των παραγωγικών δραστηριοτήτων. Είναι αδιανόητο π.χ. να μετακινούνται κάτοικοι της Λευκίμμης ή των Αυλιωτών για να εξυπηρετηθούν από τις δύο Δ.Ο.Υ που βρίσκονται στην πόλη της Κέρκυρας… Το πιο φυσιολογικό θα ήταν μια Δ.Ο.Υ στην Κέρκυρα, μια στο Βορά και μια στο Νότο. Το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και με το ΙΚΑ τόσο με τις διοικητικές του υπηρεσίες όσο και με τις υγειονομικές, με την αξιοποίηση των υπαρχόντων κέντρων υγείας.
Στην πόλη της Κέρκυρας οι αστικές συγκοινωνίες θα έχουν αποφασιστικότατο ρόλο για τον περιορισμό της κίνησης των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων και γενικότερα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Με την αποκλειστική ευθύνη της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης θα μπορούσε να διαμορφωθεί μία νέα πραγματικότητα για τις μαζικές μεταφορές, που βασικές της αρχές θα είναι:
Δρομολόγηση από τους περιφερικούς χώρους στάθμευσης προς την πλατεία Γ. Θεοτόκη, με δύο λεωφορεία ανά τέταρτο από κάθε χώρο στάθμευσης προς την πλατεία Γ. Θεοτόκη.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της Εθνικής Λευκίμμης, από την Εθνική Λευκίμμης – Μητρ. Μεθοδίου. Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μητρ. Μεθοδίου, Εθνική Λευκίμμης.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της επαρχιακής Κέρκυρας – Πέλεκα, από την επαρχιακή Κέρκυρας, Πέλεκα, Μιλτ. Μαργαρίτη, Πολ. Κωνσταντά, Πλ. Γ. Θεοτόκη, Πολ. Κωνσταντά, Ιουλίας Ανδρεάδη, Εθν. Παλαιοκαστρίτσης, Αλεξ. Παναγούλη, Επαρχιακής Κέρκυρα – Πέλεκα.
• Από το χώρο στάθμευσης επί της Εθν. Παλαιοκαστρίτσας. Εθνική Αντιστάσεως, Ελ. Βενιζέλου, Λοχαγού Σπ. Βλάικου, Γεωργ. Θεοτόκη, Πολ. Κωνσταντά, Ιουλίας Ανδρεάδη, Εθν. Παλαιοκαστρίτσης.
Παράλληλα στα όρια του Δήμου πρέπει να εκτελούνται και τα εξής δρομολόγια :
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Κανόνι
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Γαρίτσα – Παγκρατέικα, Εθν. Λευκίμμης, Μητρ. Μεθοδίου
• Πλ. Γ. Θεοτόκη Ποταμός
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Ποταμός, Ευρωπούλοι, Τεμπλόνι
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μαντούκι μέσω Ι. Θεοτόκη
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Μαντούκι μέσω Πολ. Κωνσταντά, Σπύρου Βασιλείου, Σπύρου Ραθ.
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Εργατικές Κατοικίες Κουλίνας μέσω των οδών Εθνικής Λευκίμμης, Ρήγα Φεραίου, Επτανήσων, Οθωνών, επαρχιακής Κέρκυρας – Πέλεκα.
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Νέο Νοσοκομείο μέσω οικισμού Αγίας Αικατερίνης
• Πλ. Γ. Θεοτόκη, Γουβιά, Κοντόκαλι μέσω των οδών Πολ. Κωνσταντά – Δον. Δημουλίτσα – Εθν. Παλαιοκαστρίτσας.
Τα δρομολόγια θα εκτελούνται με συνεχή ροή από τις 6.30 π.μ. έως τις 10.30 μ.μ.. Τις υπόλοιπες ώρες τα δρομολόγια θα ομαδοποιούνται σε τέσσερα και θα διέρχονται ανά ώρα.
Στο πεζοδρομημένο ιστορικό κέντρο θα κινούνται δύο μικρά λεωφορεία. Τα δρομολόγια αυτών θα πρέπει να αποφασίσει ο Δήμος με τους κατοίκους του.
Η δρομολόγηση των λεωφορείων θα γίνει από το Αστικό ΚΤΕΛ, το οποίο θα υπογράψει προγραμματική συμφωνία με το Δήμο Κερκυραίων.
Οι κάτοικοι όλης της πόλης θα πρέπει να επιβαρυνθούν με 60,00 ευρώ ετησίως. Το τίμημα αυτό θα εξασφαλίζει την ΔΩΡΕΑΝ μετακίνηση σε όλο το παραπάνω δίκτυο δημοτικών συγκοινωνιών ενώ στην τιμή αυτή θα συμπεριλαμβάνεται και η εξασφάλιση χώρου στάθμευσης του ή των αυτοκινήτων του μόνιμου κατοίκου. Εϊναι φανερό, ότι το παραπάνω πλαίσιο ρυθμίσεων και ενεργειών είναι απόλυτα εφικτό και υλοποιήσιμο και απαιτεί μόνον την πολιτική βούληση της τοπικής αυτοδιοίκησης και την ενεργό στήριξη των πολιτών για να απαλλαγεί η πόλη από το σημερινό κυκλοφοριακό μαρτύριο, που συνεχώς θα επιδεινώνεται. Είναι επίσης φανερά τα τεράστια οφέλη, που θα προκύψουν για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, για την αναβάθμιση του μνημειακού χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου και των περιχώρων του, για την ισορροπημένη και μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη της πόλης και του νησιού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου